شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 6632
بازدید: 691

هک وب سایت از جمله موضوعاتی است که در حوزه امنیت بسیار مورد توجه قرار گرفته است. در این مقاله تیم پی سی اسکریپت تلاش دارد تا نشانه های هم وب سایت را شرح دهد.

هک وب سایت چیست؟

بسیاری از کاربران برایشان سوال بود که چگونه بفهمم سایت من هک شده است یا خیر؟ همانطوری که میدانید بعد از هک شدن سایت دیدن کلمه “این سایت هک شده است” نشانه و دلیل بر هک سایت شما نیست! بلکه احتمال آن زیاد میباشد که سایت شما هک شده باشد و شما بعد از گذشت زمان بسیاری هنوز متوجه آن نشده اید. هک وب سایت با روشهای جدید طوری انجام میگیرد که شما در صورت عدم چک کردن مدام سایت امکان مشاهده و متوجه شدن آن را نخواهید داشت. بنابراین با مطالعه ادامه این مقاله نشانه هایی که میتواند دلیل بر هک شدن سایت شما باشد را مطالعه و قبل از زیاد شدن صدمات جلوی پیشروی آن را بگیرید!

نشانه های هک وب سایت:

1- کاهش یکباره ترافیک سایت:

یکی از شایع ترین نشانه هایی که میتواند نشانگر هک وب سایت باشد کاهش شدید ترافیک وب سایت شما میباشد. در صورتی که سایت خود را با نرم افزارهای تحلیل گر و آمارگیر مدام در حال بررسی باشید به آمار ورودی های خود دقت کنید که کاهش نیابد. همچنین جهت بررسی سریع و بهتر حتما از Google Analytics جهت مشاهده و بررسی آمار وب سایت خود استفاده کنید

2- لینکهای نامربوط:

معمولا این لینک ها در فوتر یک سایت میتواند اضافه گردد. البته به هیچ عنوان قابل تشخیص نیست و بایستی بصورت دستی بررسی شود. همچنین با توجه به بک دور ایجاد شده توسط هکر حتی با حذف لینک تضمینی بر حذف دائمی آن نیست و احتمال بازگشت آن وجود دارد و بایستی Backdoor ایجاد شده را شناسایی کنید.

3- عدم امکان ورود به صفحه ادمین سایت:

از مهمترین و اصلی ترین نشانه هایی که بایستی جدی بگیرید تغییر پسورد ورود به ادمین سایت میباشد. برای مثال شما در صورتی که بصورت مداوم سایت خود را آپدیت کنید و آنرا بررسی کنید، احتمالا با تغییر پسورد ادمین بصورت سریع متوجه تغییرات خواهید شد ولی مدیران وب سایتهایی که سال به سال وارد ادمین وب سایت خود نمیشوند متوجه این نشانه نخواهند بود

4- مشاهده اکانت های نامرتبط:

همیشه سعی کنید هواستان به کاربران خود باشد. هنگامی که کاربران با نام های مختلف و غیر مرتبط مشاهده میکنید، سعی کنید فعالیت آنها را با دقت بالایی بررسی کنید و همچنین در صورتی که بخش عضو گیری در سایت ندارد به احتمال زیاد وجود کاربر های نا مرتبط نشانه هک وب سایت شما میباشد.

5- مشاهده فایل های عجیب:

برای سایت های وردپرس پلاگین های جالبی وجود دارد که شما امنیت سایت خود را میتوانید با آنها افزایش و وجود فایلهای مخرب را به راحتی شناسایی کنید. یکی از مشهور ترین پلاگین هایی که عملکرد فوق العاده بالایی در شناسایی فایل های مخرب و پلاگین های دارای مشکل امنیتی را نشان داده است، پلاگین Sucuri میباشد.

6- کند شدن سایت:

دقت کنید هنگامی که یک سایت هک میگردد اولا منابعی که در اختیار آن وب سایت قرار دارد بصورت کامل در اختیار هکر قرار میگیرد. بنابراین هکر استفاده از تمام منابع سخت افزاری و نرم افزاری سایت شما را که هک نموده است به عهده دارد و حق خود میداند تا به نحو احسنت از آن استفاده کنید. بنابراین اولین کاری که انجام میدهد درج کدهای تبلیغاتی، کدهای کسب درآمد، کدهای اسپم ، مخرب ها ، ویروس ها و …. میباشد.

بصورت ساده بخواهیم این موضوع را بررسی کنیم هنگامی که کاربری وارد سایت میشود، احتمال دارد در قسمت هایی از سایت شما کدهای مخربی وجود داشته باشد که به سرور ها و سایت های دیگری وصل میگردد. بنابراین کاربر سایت شما بایستی تا لود کامل و اتصالی که توسط کد مخرب هکر اضافه شده است منتظر باشد. این کندی تا زمانی که هکر به هدف خود دست نیافته است برای تمامی کاربران سایت شما مشهود خواهد بود.

7- ارسال ایمیل اسپم:

در صورتی که ایمیل های (اطلاع رسانی، عضویت، لینک خرید و …)خود را از طریق سیستم های وردپرس ارسال میکنید، آنرا به حال خود رها نکنید و مدیریت داشته باشید. حتی در صورتی که ایمیل های سایت خود را دریافت نمیکنید سایت خود را بررسی کنید تا علت عدم ارسال را کشف کنید. ممکن است از علائم هک وب سایت شما باشد.