شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 3034
بازدید: 826

هدف از این آموزش های پایتون، آماده سازی شما برای ورود به شاخه کاری وب اسکرپینگ و هوش مصنوعی است، برای همین زیاد در مبحث آموزش پایتون ریز نخواهیم شد.

اگه مرحله اولی رو به سلامت سپری کردین و نصب پایتون رو انجام دادین می تونیم کار رو کم کم شروع کنیم. در این بخش به برخی از مفاهیم پایه ای پایتون می پردازیم.

عملگرهای ساده

کار با عملگرها در پایتون بسیار ساده است. برای انجام محاسبات کافی است از عملگر مناسب استفاده نمایید(+ ، – ، * ، / و…) عملا وقتی کد بزنید با این عملگر ها بیشتر آشنا می شود پس وقت زیادی برای این موارد نگذارید.

کد نمونه: مفاهیم پایه ای پایتون

عملیات اعشاری

اعداد ممیز شناور تعریف مفصلی دارند و از حوصله این مرور خارجه. نکته ای که باید یاد داشته باشین اینه که کامپبوتر ها نمی توانند اعداد اعشاری را به بهترین و دقیقترین حالت ذخیره کنند، درست به مانند زمانی که ما تقسیمی به مانند 1/3 را انجام می دهیم و جواب ها می تواند 0.3 یا 0.33 یا 0.3333333 باشد برای همین ممکن است زمانی در برنامه خود با یک باگ محاسباتی روبرو شوید . در پایتون با قرار دادن نقطه و عدد یا 0 مشخص میکنین که یه عدد از نوع ممیز اعشاری هستش. وقتی تقسیم اعداد رو هم انجام میدید عملا عدرد اعشاری تولید میکنید.

کد نمونه:  مفاهیم پایه ای پایتون

رشته های متنی

در پایتون رشته های متنی در دابل کوتیشن ” ” و یا تک کوتیشن ‘ ‘ قرار میگیرند اگر قرار است در متن خروجی خود از این کاراکتر ها استفاده نمایید می توانید قبل از آن ها از بک-اسلش \ استفاده نمایید.

کد نمونه:

می توان با استفاده از + دو استرینگ را به هم چسباند. برای تکرار یک رشته متنی نیز می توان آن رشته را با استفاده از * در عدد تکرار ضرب نمود.

متغییر ها

متغییر ها در هر زبان برنامه نویسی نقش مهمی ایفا میکنند. در پایتون با قرار دادن یک مقدار برای یک نام عملا به آن متغییر ماهیت می بخشیم. این متغییر می تواند بارها استفاده شود و یا مورد تغییر مجدد قرار گیرد.

کد نمونه:

>>> x = 123.3
>>> print(x)
123.3

نام متغییر ها نمی توانند با عدد شروع شوند برا مثال 22var یا 0yx اشتباه می باشند. همچنین نمی توان از فضای خالی در نام متغییر استفاده نمود:

>>> 123abc = 7
SyntaxError: invalid syntax

>>> spaces are not allowed
SyntaxError: invalid syntax

می توانید با چسباندن چند متغییر آن ها را در یک خروجی نشان دهید :

>>> p30=”script”
>>> script=”python”
>>> year=1398
>>> print (p30+script+year)
Traceback (most recent call last):
File “<stdin>”, line 1, in <module>
TypeError: must be str, not int

خوب خوب بالا یه خطایی وجود دارد، خیلی مشخصه مگه نه ؟ 😉 حلش پس با شما.

کلی کار دیگه مثل خوندن رشته از ورودی به وسیله input ‌و حذف آن از طریق del‌ می شود انجام داد :

>>> p30script=input(“please enter the URL :”)
please enter the URL :https : //old.p30script.com
>>> print(p30script)
https : //old.p30script.com
>>> del(p30script)
>>> print(p30script)
Traceback (most recent call last):
File “<stdin>”, line 1, in <module>
NameError: name ‘p30script’ is not defined
>>>

خوب اگه زیاد طولانی هم بشه حوصله سربر میشه پس تا همینجا فعلا بسه.

در ادامه به سازه های کنترلی در پایتون خواهیم پرداخت. پست های آینده بدردبخور تر خواهند بود :|.