شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 8096
بازدید: 1400

در بخش اول مقاله “زندگی با گوگل – بخش1 ” یک دید کلی از گوگل ارائه شد. در این مقاله قصد داریم از جنجال های این موتور جستجو صحبت کنیم. چندی پیش گردانندگان گوگل توسط بسیاری از وبلاگ‌نویسان مورد انتقاد قرار گرفتند. علت این امر آن بود که گوگل یک سرویس جنجالی را راه‌اندازی کرده بود که ضمن تغییر دادن محتویات صفحات وب ، کاربران را به سوی سایت‌هایی که توسط این موتور جست‌وجو انتخاب می‌ شدند مثل آمازون، هدایت می‌کرد. این سرویس که Autolink نام داشت در میله ابزار جدید google گنجانده شده بودو به طور خودکار لینک‌های موجود در صفحات وبلاگ‌ها را دستخوش تغییر می‌کرد..

معترضان معتقد بودند این اقدام موجب می‌شود که افراد کنترل صفحات وب خود را از دست بدهند و اگر این عمل به یک رویه در میان موتورهای جست‌وجو مبدل شود بسیار جای نگرانی است. به دنبال انتشاراین اتهامات مقامات google پاسخ دادند که استفاده از این میله ابزار و قابلیت‌های آن اختیاری است و هیچکس افراد را به نصب آن محکوم نکرده است. گوگل همچنین در نتایج مربوط به هر کتاب یک لینک ویژه را برای خرید آن به نمایش درمی‌آورد.

جالب آن بود که گوگل به واسطه ۳ ماه از اقدام آمازون که موتور جست‌وجویی به نام A9. co… را راه‌اندازی کرده بود و بخشی از خدمات گوگل را به طور اختصاصی به کاربرانش ارائه می داد موقعیت خود را در خطر دید و مشترکان اختصاصی این سایت را از چنگ آن درآورد.

احترام به حریم خصوصی:

گوگل قراردادی را با دانشگاه میشیگان به امضا رساندکه در آن به حفظ حریم شخصی کاربرانی که قصد داشتند از طریق گوگل به کتابخانه وسیع این دانشگاه دسترسی پیدا کنند هیچ توجهی نشد. در حالی که این اقدام به برخی نگرانی‌ها در مورد حفظ کپی‌رایت کتاب‌های مذکور دامن زد، این دغدغه را نیز پدید آوردکه google به حریم شخصی کاربران احترام نمی گذارد. مخصوصا که این موتور جست‌وجو در گذشته نشان داده بود که سوابق و عملکرد کلیه کاربران خود را بررسی کرده و از آنها استفاده می‌کنند و بازهم مقامات گوگل نسبت به این اتهامات واکنشی نشان ندادند.

 

گوگل ها تحمل انتقاد ندارند!

چندی پیش گردانندگان سایت گوگل با صدور اطلاعیه ای اعلام کردند که از این پس اخبار خبرگزاری فرانسه را از سر خط خبری بخش اخبار این سایت حذف خواهند نمود. این اقدام پس از آن صورت گرفت که خبرگزاری فرانسه google را به نقض قانون کپی رایت به علت درج اخبار این خبرگزاری در بخش google نیوز متهم نمود.

مقامات خبرگزاری فرانسه که گوگل را به نقض حقوق مالکیت معنوی خود متهم کرده بودند قصد داشتند با طرح شکایت گردانندگان این سایت را پرداخت ۱۷ میلیون دلار غرامت محکوم کنند. ولی google با حذف اخبار این خبرگزاری از وقوع این مشکل جلوگیری کرد. برخی صاحب نظران از این اقدام خبرگزاری فرانسه اظهار شگفتی کرده اند، چون بخش اخبار گوگل بسیار پربیننده است ونمایش تصاویر وسر خط اخبار این خبرگزاری در گوگل نوعی تبلیغ مجانی برای فرانسوی ها محسوب می شد.

رئیس کتابخانه ملی فرانسه هم از google انتقاد کرد. وی از تصمیم گوگل برای تهیه یک فهرست آنلاین از کتابخانه‌های تعدادی از دانشگاه‌های مشهور جهان و نمایش محتویات آنها ابراز نارضایتی کرد و از اتحادیه اروپا خواست تا ضمن پیاده‌سازی برنامه ویژه‌ای در این مورد یک موتور جست‌وجو و مرورگر وب ویژه اروپایی را به منظور مقابله با تسلط زبان انگلیسی و ایده‌های آمریکایی بر جهان اینترنت طراحی کند.

آقای ژان ژیننی خاطرنشان کرد که گوگل و ایده‌های آن موجب تک قطبی شدن جهان در قرن ۲۱ خواهد شد و ما نمی‌خواهیم که بازگویی مسائل مربوط به انقلاب فرانسه تنها با استفاده از کتاب‌هایی انجام شود که توسط آمریکایی‌ها انتخاب شده است.