شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 5917
بازدید: 770

در این مقاله تیم پی سی اسکریپت تلاش دارد تا در خصوص وب سرور ها و تاثیر آنها در زمان لود سایت و بهبود کارایی هاستینگ ها توضیحاتی ارائه دهد.

 

وب سرور چیست ؟

به زبان خیلی ساده می توان عرض کرد که وظیفه یک webserver دریافت درخواست های http است که توسط کاربرها در مرورگر وارد می شود و پاسخ دادن به آنها از طریق ارائه اطلاعات html. وب سرور در واقع یک برنامه کامپیوتری می باشد که می تواند بر روی یک کامپیوتر معمولی نیز نصب شود. اولین وب سروری که توسعه یافت، وب سروری به نام آپاچی بود که به دلیل اینکه برای انجام پروژه از یک سروی patch استفاده می نمودند، این نام را انتخاب کردند.

وب سرور iis که توسط مایکروسافت وارد بازار شد؛ توسط سهم بیشتر بازار را به نسبت آپاچی به خود احتصاص دهد و برای سیستم عامل های ویندوزی گسترش یابد.

 

وظیفه وب سرور چیست ؟

  • از یک زبان برنامه نویسی و مفاهیم آن پشتیبانی نماید تا بتواند در زمان فراخوانی آنها را تفسیر کند.
  • بتواند مطالب را برای انتقال و تفسیر به صورت موثر فشرده نماید

 

وب سرور چگونه کار می کند؟

وب سرور در واقع یک واسط بین مرورگر کاربر و سروری است که اطلاعات در آن نگهداری می شود. اگر که کاربر به دنبال یافتن یک سایت باشد، لازم است تا نام سایت را وارد نماید. نام url یا همان سایت به وسیله dns هایی که بر روی دامنه ست شده است به یک عدد (ip) تبدیل می شود. ip عددی است که در سمت سرور به اطلاعات یه سایت دلالت می کند.

اساس صفحات وب HTML است که این صفحات پیش فرض به طور رایج برای بسیاری از وب سایت ها فرمت INDEX.HTML را دارد و به همین جهت است که هر آدرسی را که در مرورگر وارد میکنیم به طور پیش فرض فایل HTML را برای شما به عنوان پاسخ برمیگرداند و پس از این مرحله کد های HTML بررسی میشود تا صفحه به نمایش در بیاید.

 

مقایسه وب سرور های معروف:

در زیر قصد داریم تا برخی از وب سرور های معروف و پر کاربرد را معرفی نموده و با یکدیگر مقایسه نماییم.

  • Apache و Nginx

هر دو نوع webserver های مذکور به صورت رایگان و open source در اختیار همگان قرار دارند. آپاچی به نسبت رقیب خود از جایگاه بهتری برخوردار است. یکی از دلایل این موفقیت به این خاطر است که آپاچی برای هر فعالیتی یک ماژول خاص دارد. از طرف دیگر امکان شخصی سازی و توسعه در آن بسیار آسان می باشد. وب سرور Nginx از فایل htaccess پشتیبانی نمی نماید و این امر دلیل شده است تا بسیاری از وردپرس کاران از آن فاصله بگیرند. با توجه به open source هر دو webserver گاها در بحث امنیت مشاهده است که حفره های امنیتی وجود دارد.

Nginx وب سروری است که برای کاربری های خاص و به صورت تخصصی طراحی شده است بنابراین برای یک سایت با بازدید بالا و کاربری های خاص به دلیل امکان اختصاصی سازی خوبی که دارد می تواند گزینه مناسبی باشد.

  • وب سرور لایت اسپید (LiteSpeed )

لایت اسپید وب سروری می باشد که اصول طراحی آن برای بهبود سرعت بوده است. این webserver نصب بسیار آسانی دارد و به عنوان وب سرور محبوب بین ارائه دهندگان هاست شناخته می شود. به صورت تقریبا عنوان می شود که سرعت لایت اسپید حدودا 6 برابر آپاچی است. این وب سرور با کنترل پنل هایی نظیر دایرکت ادمین و سی پنل بسیار سازگار است. از لحاظ امنیت تا به امروز حفره ای در این webserver یافت نشده است.

این وب سرور از CGI, FastCGI, LSAPI, PHP, Servlet/JSP پشتیبانی میکند و قابلیت پشتیبانی Apache compatible URL rewrite engine را دارد و از نظر امنیتی به Anti-DDoS و Deny any buffer-overrun attempts و System overloading prevention مجهز است.

 

نتیجه گیری:

همانگونه که از توضیحالت بالا می توان متوجه شد، لایت اسپید به عنوان یک webserver که از لحاظ امنیت تضمین شده است و امکان پردازش سریع داده ها را فراهم می کند، مورد توجه کاربران و وب مستران قرار گرفته اسد. البته باید در نظر داشت که با این حجم مزایا، هزینه لایسنس اینwebserver کمی گرانتر است. اما شما هزینه ای می نمایید که در ازای آن خدمات عالی دریافت می کنید. در مقاله “معیارهای انتخاب هاستینگ خوب” گزینه سخت افزار تاثیر بسزایی را از خود نشان داد. لایت اسپید گزینه ای می باشد که چنانچه بر روی سرور شما که سایت را میزبانی می کند، نصب می شود و سرعت لود سایت را چندین برابر بهبود می دهد.

لذا قبل از تهیه هاست حتما از نوع وب سرور مورد استفاده شرکت هاستینگ مطمئن شوید.