شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 6032
بازدید: 454

هاست های اشتراکی واژه ای است که این روز ها اغلب با آن رو برو می شویم. در این مقاله تیم پی سی اسکریپت تلاش نموده است تا در خصوص مفهوم هاست های اشتراکی توضیحاتی ارائه دهد.

 

هاست چیست ؟

هاستهای اشتراکی یا فضای میزبانی به محیطی گفته می شود که کاربر می تواند اطلاعات خود اعم از دیتابیس، اسکریپت، قالب و … را در آن بارگذاری نماید. همانگونه که مستحضر هستید، هاست یک بخش کوچک از یک فضای بزرگ به نام سرور است. در واقع یک سرور فیزیکی خود به بخش های کوچکتری به نام هاست تبدیل می شود. به هر هاست می توان با توجه به سیاست قیمت گذاری و نوع عملکرد، منابع مختلفی اعم از دیتابیس، سی پی یو، رم و موارد دیگر اختصاص داد.

هاست های اشتراکی در واقع به این دلیل اشتراکی نامیده می شوند که همراه یکسری سایت دیگر بر روی یک سرور میزبانی می شوند. هاست های اشتراکی در واقع منابع محدودی دارند که توسط شرکت های هاستینگ به یوزر ها تخصیص داده می شود. بعضی از هاستینگ ها امکان ارتقای فضا به مرور زمان را برای یوزرهای خود فراهم می آورند تا با کمبود منابع روبرو نشوند.

 

هاست های اشتراکی چه ویژگی هایی دارند؟

  • منابع سخت افزاری در هاست های اشتراکی محدود است.
  • هاست های اشتراکی عموما برای فعالیت های نوپا و یا کسب و کارهایی که در آغاز فعالیت قرار دارند، مفید واقع می شوند.
  • عموما پکیج های هاست اشتراکی از قبل تعریف شده هستند و امکان سفارشی سازی ندارند.
  • قیمت هاست اشتراکی به نسبت سایر فضا های میزبانی کمتر است.
  • تنظیمات سخت افزاری و امنیتی در هاست های اشتراکی توسط شرکت هاستینگ انجام می شود.

و ….

امروزه با توجه به گسترش فعالیت و کسب و کارهای آنلاین، اغلب افراد به دنبال راه اندازی وب سایت های اینترنتی هستند. برای نگهداری اطلاعات خود نیز به یک هاست نیاز دارند. هاست های اشتراکی در آغاز فعالیت گزینه خوبی می تواند باشد. در نظر داشته باشید چنانچه قصد دارید تا فعالیت خود را با هاست اشتراکی آغاز نمایید، حتما این مهم را در نظر داشته باشید که شرکت هاستینگ شما می بایست در اواسط کار امکان ارتقا به پلن های قوی تر از نظر سخت افزار را داشته باشد.

 

هاست اختصاصی از تبلیغ تا واقعیت!

بسیاری از شرکت های هاستینگ با جذب مشتری از واژه “هاست اختصاصی” استفاده می نمایند اما باید به صورت کلی در نظر داشت که سرویس ها در دو دسته تقسیم می شوند:

امروزه هاست هایی با نام های متفاوت نیز در شرکت های هاستینگ مشاهده می شود. هاست هایی چون هاست وردپرس، هاست مخصوص لاراول، هاست پشتیبان و …. . اما در واقع تمام این موارد از خانواده هاست می باشند که برای کاربردی خاص سفارشی سازی شده اند. به طور مثال چنانچه منابع هاست را افزایش داد و ملزومات یک سایت وردپرسی را بر روی آن فراهم نمود، می توان هاستی با نام هاست وردپرسی ارائه داد.

سرور ها نیز خود به دو دسته سرور اختصاصی و سرور مجازی تقسیم می شود. هر زمان بر روی یک سرور فیزیکی ، یک مجازی ساز نصب گردد و آن را به بخش های کاملا تفکیک شده و با منابع اختصاصی تقسیم نماید، به هر یک از سرور های زیر مجموعه یک سرور مجازی عنوان می گردد.

هیچ هاستی نمی تواند اختصاصی باشد و هاست در ذات خود اشتراکی است. گاها از نام هاست اختصاصی برای سرور اختصاصی استفاده می نمایند. در واقع باید در نظر داشته که سرور اختصاصی یک سرو فیزیکی است که به صورت کامل و صد در صد به یک یوزر تعلق دارد.

 

نتیجه گیری:

اگر در آغاز فعالیت قرار دارید و مایل نیستید تا هزینه زیادی برای وب سایت خود نمایید، پیشنهاد می شود تا فعالیت خود را با هاست های اشتراکی آغاز نمایید. هاست اشتراکی می بایست دارای فضا، پهنای باند، پشتیبانی ، امنیت و سیکل بکاپ گیری منظم باشد. برای این مورد می توانید مقاله “معیارهای انتخاب هاستینگ خوب” که در خصوص ویژگی های یک هاستینگ خوب است را مطالعه نمایید.

پس از انتخاب هاستینگ، لازم است تا پلن هاست های اشتراکی خود را تهیه نمایید. البته این مهم را در نظر داشته باشید که شرکت هاستینگ شما باید قابلیت ارتقا سرویس شما را داشته باشد و بتواند با توجه به نیاز وب سایت شما هر گونه خدمات و سرویسی را برایتان فراهم آورد.