شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 6134
بازدید: 553

کپی رایتینگ نوشتن یه متن جذاب است که خواننده را متقاعد کند که این متن همان چیزی است که به دنبال آن است. یک تولید محتوای جذاب از یک عنوان جذاب آغاز می‌شود. تیم پی سی اسکریپت در این مقاله در خصوص کپی رایتینگ و قواعد و اصول آن صحبت خواهد نمود.

 

آشنایی با کپی رایتینگ:

کپی رایتینگ به معنای نوشتن متن تبلیغاتی یا همان متن فروش است. هدف شما از این متن آن است که خواننده را مجاب به کاری کنید. این کار می تواند خرید محصول و یا حفظ نمودن مشتری در سایت باشد. باید در نظر داشته باشید که کپی رایت (copyright) با کپی رایتینگ (copy writing) فرق می‌کند. کپی رایت حقوقی است که برای مالک در نظر میگیرند تا تمام مسئولیت ها و درآمد ها برای وی منظور شود در صورتیکه کپی رایتینگ پیوند تجارت و نویسندگی است.

 

چگونه می توان یه متن جذاب نوشت؟

3 قانون اساسی در کپی رایتینگ وجود دارد :

1- عنوان نویسی

گام اول در کپی رایتینگ، عنوان نویسی است. در واقع شما با عنوان نویسی مهم‌ترین بخش یک پیام تأثیرگذار را به خواننده انتقال می دهید. طبق آخرین بررسی ها تعداد افرادی که عنوان را می‌خوانند، 5 برابر کسانی هستند که کل متن را می‌خوانند و از هر 10 نفر، تنها 2 نفر کل متن را خوانند

2- ساده نویسی

وقتی از زبان روزمره استفاده می‌شود، متن خواندنی‌تر و قابل‌اعتمادتر می‌شود. پیامی که با صمیمیت نوشته‌شده است، حس خوبی برای مخاطب به وجود می‌آورد. لذا در متن خود از درج نام های سنگین با درک سخت می بایست خودداری نمود.

3- منحصر بفرد نویسی

تلاش نمایید تا مخاطب خود را در بحث کپی رایتینگ، یک نفر ببینید. از مخاطب قرار دادن میلیون ها نفر پرهیز نمایید. زمانیکه خواننده حس نماید که متن با او سخن میگوید می تواند جذب آن شود.

 

هدف از کپی رایتینگ چیست؟

کپی رایتینگ، نوعی نویسندگی تجاری است که با بهره‌گیری از قدرت کلمات و نوشتن مقالۀ تجاری، مخاطب را به اقدامی آگاهانه، ترغیب کند. هدف نهایی کپی رایتنگ همیشه فروش محصول نیست بلکه هدف آن متقاعد کردن خواننده برای اتخاذ یک اقدام خاص است. و این «اقدام» می‌تواند اشتراک در یک خبرنامه، تماس با شماره تلفنِ موجود در صفحه نمایش، کلیک برروی یک لینک، ارسال یک ایمیل به دوستان و غیره باشد. از هریک از این اقدامات می‌توان برای توسعه فروش استفاده کرد.

در نظر داشته باشید که کپی رایتینگ با تولید محتوا تفاوت دارد. در تولید محتوا هدف شما این است که با تولید محتوای مرتبط و مفید به کاربران خود در تصمیم‌گیری کمک کنید و خوانندگان بیشتری را جذب کنید. یعنی تمرکز بروی جذب کاربر است. اما در کپی رایتینگ تمرکز شما متقاعد کردن مشتری است.

  • تبلیغات گوگل
  • تبلیغات کاغذی (بروشور، تراکت و …)
  • تبلیغات پیامکی
  • متن ویدئوها و پادکست‌ها
  • حتی مکالمات تلفنی و ملاقات‌های حضوری
  • سخرانی عمومی

بازاریابی محتوا بیشتر بر جنبۀ تولید یک محتوای غنی و ارزشمند متمرکز است درحالی‌که در کپی رایتینگ، تمرکز اصلی بر روی ترغیب مخاطب و تشویق او برای اقدام عملی است. درنتیجه هدف اصلی در کپی رایتینگ، تبلیغات اثربخش برای جذب مشتری است.

از طرفی باید گفت، کپی رایتینگ صرفاً یک کار هنری نیست. نیازمند تحقیق و بررسی، آشنایی با فنون بازاریابی، روانشناسی مخاطب و آگاهی از دانش روز دنیا است.

 

کپی رایتر کیست؟

کپی رایتر کسی است که در ازای نوشتن «کپی» – کلماتی که مخاطبان را تشویق می‌کنند اقداماتی انجام دهند پول دریافت می‌کند.

کپی رایتر، با بهره‌گیری از مهارت نویسندگی و تلفیق آن با علم فروش و بازاریابی، اقدام به نوشتن متون تبلیغاتی می‌کند. این متون، می‌توانند در جاهای مختلفی مانند بروشور، بیلبود، اشعار تبلیغاتی در مجله، روزنامه و نشریات منتشر شوند.

اگر کپی رایتر در فضای آنلاین فعالیت کند، می‌تواند به عنوان نویسندۀ محتوا در صفحات وب، خبرنامه‌های الکترونیکی، پست‌های وبلاگ و تبلیغات آنلاین، حضور پیدا کند و سایر فعالیت‌های دیجیتال مارکتینگ مانند کمپین‌های PPC و Landingpage را با استفاده از دانش خود، بهبود ببخشد.