شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 6725
بازدید: 1037

آموزش نصب و راه اندازی centos از جمله آموزش های مهم است که تمام متخصصین سرور که وظیفه کانفیگ و آماده سازی سرور را دارند می بایست با آن آشنا شوند. با توجه به اینکه سرور های لینوکسی دارای کانفیگ آسان تری هستند و هسته اصلی آن در مقابل حمله هکرها و ویروس ها مقاوم تر عمل می نماید لذا طرف داران بیشتر دارد. در بحث آموزش نصب و راه اندازی سیستم عامل centos باید در نظر داشت که سرور لینوکس دارای توزیع های متفاوتی است اما بهترین و بهینه ترین نسخه آن نوع centos است که بر پایه redhat ارائه می شود. نکات نصب این سیستم عامل به همراه تصویر در ادامه توسط پی سی اسکریپت ذکر شده است.

آشنایی کلی با سرور های لینوکسی و آموزش نصب و راه اندازی centos

باید در نظر داشت که centos دارای ورژن های مختلفی است و در هر ورژن به نسبت نسخه قبل، باگ ها و مشکلات برطرف شده است. لذا قبل از کانفیگ سرور پیشنهاد می شود حتما از امکانات ورژن نصبی را مطالعه نمایید. به طور مثال در ورژن 7 این سیستم عامل دیتابیس mariadb جایگزین نوع mysql گردید. همچنین به این نسخه firewall اضافه شد. گفتنی است که این ورژن تنها به صورت 64 بیتی ارائه می شود. ولیکن در بخش آموزش نصب و راه اندازی سیستم عامل centos اگر ورژن 8 مد نظر باشد، که در نسخه جدید ورژن هسته اصلی لینوکس، RPM، وب سرور و .. بروز گردید لذا از لحاظ عملکرد و سرعت جهش یافت.

نکته: در آموزش نصب و راه اندازی centos پیشنهاد می گردد که حداقل پیش نیاز های سرور دارای 2 گیگ رم و 8 گیگ هارد باشد تا در پروسه کانفیگ اختلالی ایجاد نشود.

 

گام اول در آموزش نصب و راه اندازی سیستم عامل centos:

در ابتدای پروسه نصب به یک فلش مموری و با DVD نصب centos نیاز می باشد. پس از فراهم آوردن این موارد و قرار دادن در سرور لازم است تا سرور را یکبار ریستارت نمایید تا مرحله نصب سیستم عامل نمایش داده شود.

 

نصب و راه اندازی centos 1

 

در پنجره جدید باز شده بر روی install centos کلیک نموده و گزینه enter را انتخاب نمایید تا وارد مرحله بعدی شوید. چنانچه در آموزش نصب و راه اندازی centos از این مرحله عبور نمودید، مرحله نصب و اسکرین آغاز می گردد.

 

نصب و راه اندازی centos 2

گام دوم در آموزش نصب و راه اندازی سیستم عامل centos:

چنانچه بسته نصبی کامل باشد و از مرحله اسکرین گذر نماید لازم است تا در پنجره جدید، زبان سیستم را انتخاب نمایید.

 

نصب و راه اندازی centos 3

 

پس از تایید زبان در نصب centos در پنجره جدید می توانید اطلاعات سرور را به صورت سفارش تغییر دهید. به طور مثال با انتخاب date&time امکان تغییر تاریخ را خواهید داشت.

 

نصب و راه اندازی centos 4

 

با استفاده از نقشه ای که برای این بخش تهیه شده است می توانید کشور و ساعت را انتخاب نموده و گزینه done را انتخاب کنید.

 

نصب و راه اندازی centos 5

گام سوم در آموزش نصب و راه اندازی سیستم عامل centos :

در مرحله سوم آموزش نصب و راه اندازی سیستم عامل centos پس از نکه زمان سرور را تنظیم نمودید نوبت به تنظیمات کیبورد می باشد لذا لازم است تا بخش keyboard را انتخاب نمایید و زبان مد نظر را به کیبورد استاندارد اضافه نمایید. به طور مثال می توانید گزینه Persian را با انتخاب” + ” به کیبورد خود اضافه کنید.

 

نصب و راه اندازی centos 6

 

گفتنی است که اگر مایل نیستید تا از زبان انگلیسی به عنوان زبان پیش فرض سرور استفاده نمایید، می توانید گزینه language support استفاده نمایید.

 

نصب و راه اندازی centos 7

 

به صورت کلی در تمام dvd های نصب و آموزش نصب و راه اندازی سیستم عامل centos زبان بر روی انگلیسی قرار دارد که با توجه به تصویر زیر می توانید این مورد را تغییر دهید.

گام چهارم در آموزش نصب و راه اندازی سیستم عامل centos:

در مرحله چهارم از آموزش نصب و راه اندازی سیستم عامل centos چنانچه نیاز داشته باشید که توابع از پیش تعریف شده خاصی همچون ftp,http و یا موارد دیگر را بر روی سرور خود فعال نمایید می بایست از بخش installation source اقدام نمایید.

 

نصب و راه اندازی centos 8

گام پنجم در آموزش نصب و راه اندازی سیستم عامل centos:

در مرحله پنجم از نصب centos از بخش software selection امکان پیکربندی سرور مهیا شده است. پیشنهاد می شود در این بخش از گزینه minimal استفاده نمایید و اجازه دهید تا پیش نیازهای تعریف شده سرور لینوکس نصب شود. چنانچه در آینده به مورد دیگر نیاز داشتید، می توانید آنها را نصب نمایید.

 

نصب و راه اندازی centos 9

 

اگر مایل هستید تا هارد های متصل به سرور لینوکس را بخش بندی نمایید لازم است تا گزینه installation destination را انتخاب نمایید.

 

نصب و راه اندازی centos 10

 

البته گفتنی است که در این بخش دو گزینه automatically و غیر اتوماتیک قرار دارد، که پیشنهاد می شود از نوع اتوماتیک استفاده کنید.

گام ششم در آموزش نصب و راه اندازی سیستم عامل centos:

در این مرحله از نصب centos لازم است تا وارد بخش network&hostname شوید.

 

نصب و راه اندازی centos 11

Hostname را وارد نموده و بر روی Configure کلیک نمایید.

 

نصب و راه اندازی centos 12

 

لازم است تا آی پی اینترنت خود را در سر برگ ipv4 و گزینه manual وارد نمایید.

 

نصب و راه اندازی centos 13

 

با انجام این مراحل کانفیگ اولیه انجام شده است و می تونید بر روی begin installation کلیک نمایید.

 

نصب و راه اندازی centos 14

گام هفتم در آموزش نصب و راه اندازی سیستم عامل centos:

پس از اینکه پروسه نصب آغاز می شود در اواسط نصب از شما درخواست می شود تا برای یوزر روت یک رمز وارد نمایید. در بحث آموزش نصب و راه اندازی سیستم عامل centos این مورد مهم می باشد که پسورد شما لازم است قوی باشد زیرا هر شخصی با استفاده از این رمز به تنظیمات پایه ای سرور دسترسی خواهد داشت.

 

نصب و راه اندازی centos 16

 

اگر تمام این مراحل را به درستی طی نموده باشید در انتها پیامی بر نصب centos به شما نمایش داده خواهد شد.

در این مرحله بر روی گزینه reboot کلیک نمایید تا سیستم مجدد راه اندازی گردد.

 

نصب و راه اندازی centos 17