شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 3246
بازدید: 811

در این پست با مفهوم بلاک بندی در پایتون آشنا می شوید. یاد خواهید گرفت که چگونه از عملگر های مقایسه گر استفاده کنید. خواهید آموخت که چگونه جملات شرطی پایتون را بنویسید. همچنین با نحوه نوشتن جملات شرطی تودرتو در زبان پایتون اشنا خواهید شد.

در سری پست های مفاهیم پایه ای پایتون قرار است یک مرور بر پایتون و نحوه کد زدن در آن داشته باشیم. پایتون با سرعت بسیار چشمگیری در حال رشد و توسعه است و شما نیز می توانید با یادگیری پایتون از مزایای این زبان برنامه نویسی بهره مند شوید. اما پایتون به تنهایی نمی تواند تمام نیاز های شما را برطرف کند. شما قرار است هسته برنامه را با پایتون بنویسید که این هسته نیز خود از کتابخانه های فراوانی استفاده خواهد کرد. به همین دلیل در ادامه سری پست های مفاهیم پایه ای از پرداختن بیش از حد به جزئیات، خودداری می شود و سعی می کنیم هر بخش را با سوال به جواب برسانیم.

در مطلب قبلی منتشر شده در پی سی اسکریپ با مفاهیم پایه پایتون آشنا شدید که شامل عناوین زیر است:

  • عملگرهای ساده در پایتون
  • عملیات اعشاری در پایتون
  • رشته های متنی در پایتون
  • تعریف و استفاده از متغیر در پایتون

 

سین:

تعریف صحیح/غلط در پایتون به چه صورت است؟

چگونه از مقایسه گر ها در پایتون استفاده کنیم؟

جیم:

در پایتون از دو کلمه True و False برای مقدار دهی صحیح و غلط استفاده می شود. به نحوه نوشتن دقت داشته باشید حتما از T و F بزرگ استفاده کرده و برای انتساب این مقدار به یک متغیر می بایست از علامت تک مساوی = استفاده کنید. برای مقایسه دو متغیر باید از علامت دو مساوی == بهره بگیرید. برای مقایسه بزرگتر و یا کوچکتر به ترتیب از < و > استفاده می شود. بزرگتر مساوی و کوچکتر مساوی نیز به ترتیب =< و => هستند. نمونه کد:

>>> x=True
>>> y=False
>>> print("x is : ",x,"\ny is :",y)
x is :  True
y is : False
>>> x==y
False
>>> 7 = 8
False
>>> 9 >= 9.0
True

سین:
جملات شرطی در پایتون دارای چه ساختاری است؟
آیا برای پایتون محل قرار گیری کد ها در اجرای آنها تاثیر گذار است؟
به چه صورت می توان جملات شرطی تودرتو را در پایتون نوشت؟

جیم:
در پایتون برای نوشتن شرط از if استفاده می شود اما ساختار آن کمی متفاوت است. در ابتدا کلمه if قرار می گیرد سپس شرط مشخص شده و در انتها از دو نقطه : استفاده می شود و برای نقیض شرط از else و دو نقطه : استفاده می شود. عملی که در صورت صحیح بودن شرط باید انجام شود، در خط پایین تر از if و با حداقل یک فاصله خالی “space” قرار داده می شود. در زمانی که از else و یک شرط جدید بخواهید همزمان استفاده کنید می بایست عبارت elif را به کار بگیرید. کد نمونه :

مفاهیم-پایه-پایتون-جملات-شرطی

بله محل قرار گیری کدها رابطه مستقیم در ترتیب اجرای آن ها خواهد داشت. پایتون هر بلاک از کدها که باید اجرا شوند را بر اساس فاصله آن ها از سمت چپ جداسازی می کند. در این حالت اولین کدی که اجرا می شود، کدی است که کمترین فاصله از چپ را دارد.

جملات شرطی تودرتو به صورت پلکانی از چپ به راست در زیر هم قرار می گیرند. در حالت تودرتو اگر از نقیض if یعنی else استفاده شود، حتما به فاصله آن ها دقت کنید، به عبارتی می بایست در یک فاصله برابر از سمت چپ قرار داشته باشند. کد نمونه :

مفاهیم-پایه-پایتون-جملات-شرطی

امیدواریم تا اینجای کار از کار با پایتون و جملات شرطی نهایت لذت را ببرید. با بخش های بعدی همراه ما باشید.