شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 3180
بازدید: 664

در بخش اول آموزش با عنوان “زمانی برای رقص با گوگل اهمیت بررسی رفتار کاربران در رابطه با سایت پس از انتشار مطالب عنوان شد. در این سری از آموزش ها قصد داریم این مطلب را مفصلا توضیح دهیم که چگونه عملکرد کاربران می تواند در رتبه بندی موتور جستجوی google و الگوریتم جستجو تاثیر داشته باشد. بررسی رفتار کاربر برای گوگل غالبا از دو الگوریتم پیروی می کند:

  1. الگوریتم Rank Brain
  2. الگوریتم Hummingbird

 

– الگوریتم Rank Brain

این الگوریتم یک متدولوژی جدید مبتنی بر یادگیری است که از آن با عنوان “رتبه بندی هوش مصنوعی” نیز یاد می شود.

فرض کنید شما عبارت ” پایان نامه واترمارکینگ دیجیتال تصاویر و کاربرد آن در تصاویر اثر انگشت” را در گوگل جستجو و لینک مربوط به درج مطلب در پی سی اسکریپت را باز نمودید. از این لحظه گوگل رفتار شما را آنالیز می کند. اگر جواب خود را در لینک مذکور دریافت نمودید و زمان سپری شده شما در این سایت بیشتر از 190 ثانیه بود و اگر عبارات مترادف را در گوگل جست و جو ننمودید، نتیجه امر گرفتن امتیاز مثبت از الگوریتم مذکور است.

تصور کنید عکس این مورد رخ دهد به عبارت دیگر 2.5 درصد از بازدید های سایت شما موفق نباشد قطعا گوگل رتبه سایت شما به صورت منفی جا به جا می کند. این همان نقطه کوری است که مدیران سایت قصد فهمیدن آن را دارند:

 

سایت بازدید بالایی دارد اما رتبه و رنک سایت افت نموده است!!

 

مقایسه Dwell Time با Bounce Rate

به صورت تئوری Bounce Rate به مدت زمان حضور کاربر در صفحه سایت شما اطلاق می گردد ولی Dwell Time که در الگوریتم Rank Brain از آن استفاده می شششود فراتر از این توضیح است:

در بحث Dwell Time ، گوگل به صورت هوشمند آی پی کاربر، اکانت جیمیل (چنانچه این مورد به صورت پیش فرض لاگین باشد)، نوع مرورگر را ذخیره می کند و تا مراجعه بعدی وی به گوگل مدت زمان را محاسبه می کند. حال اگر کاربر در سایت شما مطلب جالب توجه دیگر که شاید بی ارتباط به مطلب جستجو را مطالعه نماید، برای شما امتیاز مثبت است.

اگر بتوانید بستری آماده نمایید تا کاربر 190 ثانیه در سایت شما حضور داشته باشد یقین داشته باشید برد عظیمی به دست آورده اید. کمی تفکر نماییم، چه عواملی باعث ماندگار شدن کاربر می شود؟

Click Through Rate یا به صورت مخفف CTR و به زبان ساده نرخ کلیک از دیگر فاکتور های مهم الگوریتم Rank Brain است. فرض کنید عبارت “زمانی برای رقص با گوگل” را جستجو می شود. اگر در صفحه اول عنوان مد نظر نمایش داده شود پس سایت شما که حاوی مطلب با این عنوان است، یک امتیاز برای دیده شدن (Impression ) دریافت می کند. حال اگر کاربر بر روی لینک شما کلیک نماید امتیاز مثبت دوم را نیز برای کلیک دریافت خواهید نمود.

درصد میزان کلیک به مشاهده یک عدد بین 0 تا 100 می باشد که به آن CTR گفته می شود. اگر سایت شما CTR بالایی نسبت به سایت X داشته باشد اما رتبه سایت شما ضعیف تر باشد این نوید را به شما می دهیم در دراز مدت جای دو سایت عوض خواهد شد.

هوش مصنوعی در GOOGLE DANCE:

خب تا به اینجا همه چیز طبق قانون و اعداد و ارقام پیش رفت. ایا گوگل هم مردد می شود ؟ بین دو سایت با یک ویژگی گوگل چگونه رتبه بندی انجام می دهد؟

جالب است که بدانید گوگل نیز دچار تردید می شود. در این مواقع گوگل به صورت موقت و خوشبینانه رتبه و جایگاه سایت را بهبود می بخشد و در صفحات بالا قرار می دهد سپس بررسی می کند که نرخ CTR به چه میزان است در نتیجه تصمیم گیری خواهد نمود.

آماری که شاید به شما در برنامه ریزی کمک کند به این شکل خواهد بود که نرخ CTR رتبه اول گوگل بین 35 تا 50 است. اگر که سایت شما رتبه اول را کسب نمود اما نتوانست CTR خوبی را به دست آورد ، منتظر باشید تا در آینده نزدیک جایگاه سایت تغییر یابد.

 

نکته مهم:

آیا صرفا کلیک نمودن مطالب و باز کردن آن کفایت می کند ؟ خیر! باید بگوییم که گوگل هوشمند تر عمل می کند. اگر نرخ کلیک افزایش یابد اما مدت زمان حضور کاربر در سایت با استاندارد های گوگل هم خوانی نداشته باشد، الگوریتم RankBrain میزان کلیک ها را اسپم تلقی می کند و سایت شما را به جایگاه واقعی خود تغییر می دهد.

 

– الگوریتم Hummingbird

الگوریتم جستجو دومی که گوگل از آن برای بررسی سایت ها استفاده میکند الگوریتم Hummingbird می باشد. متدلوژی این الگوریتم به این صورت است که دیگر گوگل رشته ای از کلمات کلیدی شما را به عنوان محور مطلب شما در نظر نگیرد بلکه یک گراف معنایی ایجاد نماید.

در گراف معنایی موتور جستجوی گوگل یک دیکشنری بزرگ از کلمات و مترادف های آنها دارد به صورتی که اگر شما واژه کامپیوتر را جستجو نمایید عباراتی چون لپ تاپ، رایانه، دستگاه دیجیتال و … نیز به عنوان کلمات محوری در نظر میگیرد. به نظر می رسد در بروز رسانی های جدید گوگل مفهوم و معنای یک متن بسیار مهم است. در ورژن 11 افزونه Yoast SEO شما قادر خواهید بود علاوه بر کلمه کلیدی کانونی، کلمات کلیدی مترادف نیز در نظر بگیرید.

 

در این بحث تلاش نمودیم تا نکات کلیدی در خصوص جلب رضایت کاربران را عنوان نماییم و میزان رضایت کاربران بر رتبه بندی سایت توسط موتور های گوگل شرح داده شد. این سری آموزش ها ادامه دارد. با ما همراه باشید.