شما این محصولات را انتخاب کرده اید

سبد خرید

شناسه پست: 6609
بازدید: 1007

توزیع لینوکس،انواع آن و مقایسه بین بهترین توزیع های لینوکس در این نوشتار توسط پی سی اسکریپت انجام خواهد شد.

لینوکس فقط یک هسته یا Kernel سیستم عامل است. این هسته، در سال ۱۹۹۱ توسط “Linus Torvalds” تولید شد. پیش از این که Linus Torvalds اقدام به ساخت Kernel لینوکس بکند، بسیاری از برنامه نویسان اپلیکیشن هایی را که توسط Kernel مدیریت می‌شد را تولید کرده بودند، اما نتوانسته بودند یک Kernel منسجم تولید کنند. Kernel که در نهایت به یک سیستم عامل منسجم ختم شود. تا این که Linus Torvalds کرنلی ساخت، که اسم آن را Linux گذاشت.

سیستم عامل لینوکس به دلیل ماهیت متن باز (Open Source) بودن خود، باعث شده نسخه های مختلف لینوکس همانند دبیان یا اوبونتو یا … ایجاد شود. هرکدام از این توزیع‌های لینوکس، توسط شرکت‌های مختلفی توسعه داده شده‌اند. در این مقاله ما به مقایسه توزیع های لینوکس خواهیم پرداخت و در خصوص اینکه کدام لینوکس بهتر است، بحث می‌کنیم. همچنین به تفاوت نسخه های مختلف لینوکس نیز اشاره خواهد شد.

1- توزیع لینوکس Ubuntu

توزیع لینوکس اوبونتو (Ubuntu) احتمالا شناخته شده ترین توزیع لینوکس، در دنیا می‌باشد. این سیستم عاملِ توزیعی بر اساس Debian می‌باشد. اما منبع Repository های نرم افزاری خودش را دارد و از Repository های Debian استفاده نمی‌کند. بسیاری از نرم افزار‌های درون آن، با نرم افزار‌های Repository های دبیان، در حال سینک شدن است. نکته ای که در مورد توزیع لینوکس اوبونتو قابل توجه است این است که، کامل‌ترین Repository را بین تمامی توزیع های لینوکس، در اختیار دارد.

پروژه توزیع لینوکس Ubuntu تمرکز خود را روی تولید نسخه‌های Desktop و server مستحکم گذاشته است تا کاربر آن، تجربه کاربری قابل قبولی از این سیستم عامل داشته باشد. در نتیجه، هیچ ترسی از تولید تکنولوژی های جدید و کاملا سفارشی، جهت افزایش حسِ بهتر تجربه کاربری، ندارد. Ubuntu از رابط کاربری GNOME 2 استفاده می‌کرد اما، در حال حاضر از رابط کاربری شخصی خودش با نام Unity استفاده می‌کند. اوبونتو تنها شرکتی است که از graphical server خود با نام Mir استفاده می‌کند در حالی که بقیه توزیعات لینوکس از Wayland استفاده می‌کنند.

2- توزیع لینوکس Linux Mint

Mint یک توزیع لینوکس بر اساس Ubuntu است، که از همان repository های Ubuntu هم استفاده می‌کند، بنابراین Package های نرم‌افزاری مشابهی برای هر دو، در دسترس می‌باشد. بصورت کلی mint یک توزیع جانبی است، که تمرکز زیادی روی codec های رسانه‌ای داشته است که Ubuntu آنها را بصورت پیش‌فرض، در توزیعات خود قرار نداده است.

این توزیع لینوکس در حال حاضر هویت خود را در اختیار دارد. شما نمی‌توانید رابط کاربری unity که در Ubuntu قرار دارد را در آن پیدا کنید. در عوض می‌توانید از رابط‌های کاربری Cinnamon یا MATE در آن، استفاده کنید. mint روال آهسته‌تری در رابطه با بروز رسانی دارد.

3- توزیع لینوکس Debian

Debian سیستم عاملی است که از نرم افزار‌های Open-Source رایگان، تشکیل شده است. پروژه توزیع لینوکس Debian از سال ۱۹۹۳ در حال تولید نرم افزار می‌باشد و همچنان نسخه‌های جدیدی ارائه می‌کند. اما Debian بصورت کلی، به حرکت آهسته و پیوسته معروف می‌باشد. سرعت به روز رسانی آن، کمتر از سیستم عامل‌هایی نظیر Ubuntu و Mint می‌باشد. این امر Debian را Stable کرده است که برای برخی سیستم‌ها، بسیار مناسب است.

اصولا ابونتو برای ایجاد بستری پایدار‌تر و به روز رسانی‌ها و بهینه سازی‌های سریع‌تر، براساس Debian به وجود آمد. بسته بندی نرم افزار‌ها در کنار هم در یک محیط user-friendly اتفاق می‌افتد، که به روز رسانی‌های سریعتری را، ارائه می‌دهد.

4- توزیع لینوکس Centos

“Red Hat Enterprise Linux” یک پروژه بزرگ سیستم عامل لینوکس است که برای هر دو منظور desktop و Server طراحی شده‌است. این توزیع لینوکس بر پایه پروژه فدورا، تولید شده‌است. با این تفاوت که پلتفرم آن بصورت کاملا پایدار و با پشتیبانی‌های طولانی مدت، طراحی شده است. تفاوت عمده آن با فدورا این است که، فدورا را به عنوان نسخه تستی خود قرار داده است. رفعِ عیب نرم‌افزار‌ها را به جز تست، در آزمایشگاه‌های خود در فدورا و محیط واقعی انجام می‌دهد.

زمانی Red Hat Enterprise Linux بصورت رایگان ارائه می شد اما از زمانی که این شرکت تصمیم گرفت که License پولی روی آن قرار دهد پروژه CentOS شروع به کار کرد. با توجه به این که Red Hat از لایسنس نرم افزار GPL تبعیت میکرد الزاما باید همچنان Red Hat Enterprise Linux را به‌صورت متن باز ارائه می‌دادند. از این رو CentOS اقدام به تهیه یک نسخه از آن می‌کند و آن را بدون لایسنس پولی، در اختیار همگان قرار می‌دهد! در واقع CentOS یک نسخه رایگان از Red Hat Enterprise Linux می‌باشد. در حال حاضر نیز این دو شرکت با هم شروع به همکاری کرده اند و CentOS بخشی از Red Hat شده است.

سخن آخر:

بصورت کلی هر کدام از توزیع های لینوکس با هدف خاص و بازار هدف خاصی به وجود آمده اند. در صورتی که قصد نصب یکی از Distro های لینوکس را دارید، می‌توانید نیم نگاهی به توزیع های مختلف لینوکس که در بالا گفته شد بیندازید